Peklo zamrzlo. Firma Apple částečně couvla ve svém tvrdém postoji k domácím opravám jejich zařízení.
Příští rok začne koncovým uživatelům poskytovat manuály a prodávat originální součástky.
Je všeobecně známý fakt, že Apple vždy patřil mezi odpůrce domácích oprav a samotná zařízení někdy zbytečně komplikoval, aby se nedala snadno opravit. Neautorizovaným servisům odmítá poskytovat potřebná elektronická schémata a prodávat originální díly nutné pro kvalitní servis.
Výše uvedené je důvodem, proč když půjdete do mnoha pochybných servisů v obchodních centrech, tak dostanete nainstalovanou neoriginální baterii nebo displej a to může dopadnout všelijak… Nízkou kvalitou počínaje, zcela nefunkčním telefonem konče.
Kalifornská firma velmi často veřejně prezentovala názor, že kvalitně neproškolené osoby můžou způsobit více škody než užitku. Nejen na majetku ale také na zdraví – zde se velmi často řeší ten fakt, že poškozená Li-ion baterie může způsobit zkrat a požár.
Poslední roky ale Apple a ostatní velké firmy čelí velkému tlaku na právo opravy zařízení (anglicky Right to repair). Politici a regulátoři v Americe a Evropě se snaží donutit výrobce elektroniky, aby zpřístupnili manuály, schémata a díly, aby si majitelé mohli opravit svoje zakoupené výrobky dle libosti. Něco takového je samozřejmě dobré nejen pro životní prostředí, ale také pro peněženku zákazníka.
Aktuálně jsou neautorizované servisy a nezávislí technici nuceni kupovat ukradená elektronická schémata na černém trhu a náhradní díly na všech možných místech v Číně – pokud je to vůbec možné. To by mohlo s dnešním oznámením skončit… jestli to Apple udělá správně.
Apple spouští program samoobslužných oprav
Jak Apple oznámil v oficiální tiskové zprávě, na začátku příštího roku se otevře speciální „Apple Self Service Repair Online Store“, který ze začátku nabídne k zakoupení 200 součástek a nářadí k opravám.
Fungovat to celé bude následovně:
- Zákazník musí nejprve projít servisní manuál (a možná bude muset potvrdit, že je schopen opravu provést)
- Přes repair store si objedná potřebné náhradní díly nebo nástroje
- Po opravě může původní součástku zaslat zpět a získat Apple kredit na další nákupy, součástka navíc bude ekologicky zrecyklována
Zatím dobrý. Ale celé to má pár potenciálních problémů.
- Program bude na začátku spuštěn pouze v USA; údajně bude rozšiřován ale pokud se dostane až k nám je velmi nejisté – já tipuji, že kvůli oficiální absenci Apple Storu se tak nestane (u nás není provozován ani oficiální obchod s repasovaným zbožím)
- Prozatím bude možné objednat součástky pouze pro iPhone 12 a iPhone 13
- Při spuštění programu půjde provést opravy pouze nejčastějších problémů – výměna baterie, displeje a fotomodulu
- Později budou přidány M1 Macy
Zatím nemáme žádné informace o rozšiřování programu do více zemí, přidávání podpory pro další telefony/počítače/jiná zařízení ani o cenách komponent.Nevíme ani to, jestli součástky půjdou kupovat po potřebných menších částech nebo jen větších celcích (to by se potom mohlo hodně prodražit). Snad se brzy dočkáme i té informace, jestli Apple bude časem podporovat opravy i dalších komponent – často se rozbíjí nabíjecí porty, tlačítka atp.
Nový program se také nezmiňuje o tom, že by se měnila pravidla pro nezávislé opravny, což je velmi nemilé. Uvidíme co se bude do budoucna dít ohledně servisů.
Hodný strejda Apple
Nedělejte si iluze. Pokud by neexistoval tlak ze strany veřejnosti a politiků, Apple by takový program nikdy neuvedl. Nyní pouze předchází budoucímu jistému problému a snaží se získat pozitivní PR.
To ale nemění nic na tom, že je to rozhodně krok správným směrem. Přesto jsem opatrný a příliš nejásám. Výše jsem psal mnoho nezodpovězených otázek a teprve v průběhu příštího roku se dozvíme, jestli Apple tenhle program povýší na něco skvělého a nebo ho pohřbí jako frašku.
Sledujte Granátový jablko na Facebooku, Twitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.