Tak jsem se konečně dočkal! HomePod mini dorazil k mým dveřím a trvalo to pouze 2 měsíce. Počkat… Cože? 2 měsíce?
HomePod mini se u nás nedá oficiálně koupit. Ale pokud ho vážně chcete, tak jak na to?
Už dlouho jsem si říkal, jestli by chytrý reproduktor neměl pro mě a naši domácnost smysl. Hudbu poslouchám pouze čas od času, zato podcasty prakticky každý den přes AirPody nebo iPad. Velký HomePod za cenu přes 8 000 Kč jsem si nedokázal ospravedlnit. V dnešní době se navíc jeho cena neoficiálního přeprodeje vyšplhala na téměř 10 tisíc! To je skutečně daleko od oficiálních 299$, tedy cca 6 400 Kč bez DPH.
Kompletní představení HomePodu mini si můžete přečíst v tomto článku.
Pak se ale objevil HomePod mini. 99$ (v Evropě 99€) znělo lákavě. 2600 Kč. To znělo jako mnohem lepší hodnota pro člověka s nenáročnými požadavky na zvuk a ovládání chytré domácnosti. Rozhodl jsem se ho tedy objednat. Možnosti byly prakticky pouze dvě, protože se HomePod mini u nás oficiálně neprodává, stejně jako jeho větší brácha.
Jak objednat HomePod mini v České republice
- Objednat v zahraničí, třeba na Apple.de a nechat si HomePod poslat přes zásilkovou službu do České republiky. Šlo by využít třeba mailbox.de. Objednal bych HomePod přímo na stránkách Apple, nechal ho poslat na „virtuální“ adresu přeposílací společnosti a ta by mi ho poslala až domů.
- Objednat u českých prodejců. HomePod mini nabízelo třeba CZC, Alza, Mall a další. Dala se samozřejmě očekávat delší dodací lhůta, protože tyto subjekty HomePody musí nakoupit někde v zahraničí, dovézt a pak teprve prodat dál.
První možnost by znamenala zcela jistě nejrychlejší dodání. Také ale trochu více zařízení kvůli odesílací službě. Nevýhodou je pouze roční mezinárodní záruka. Velkou výhodou výrazně lepší cena. Počítejte 99€, 2600 Kč plus poplatek za odeslání cca 200 Kč. Celkově tedy cca 2800 Kč.
Druhá možnost znamenala tehdy v listopadu delší dodání a pravděpodobně nekompatibilní koncovku. Výrazně vyšší cenu kvůli přidané marži. Na druhou stranu to znamenalo objednávku na jedno kliknutí a 2 roky povinné české záruky na zboží. Celková cena 3 499 Kč.
Já zvolil druhou možnost. Když se na to dívám zpětně, tak bych to už znovu neudělal :-).
Pokud jste fanouškem HomePodu, chytré domácnosti a Zkratek, pak se nezapomeňte podívat do rubriky Zkratky – Automatizace a do rubriky HomeKit.
Jak proběhla moje objednávka z Alzy aneb druhá Homérova Odyssea
Průběh mojí předobjednávky bílého HomePodu mini by možná vydal na celý román.
- Objednávku jsem vytvořil 21. 11. 2020, tehdy bylo předpokládané doručení konec listopadu. Cena byla 3499 Kč
- 23. 11. v 16:52 dorazil e-mail o posunutí doručení na 11. 12.
- O 4 hodiny později dorazil e-mail o změně doručení na 1. 12.
- 30. 11. dorazil e-mail o posunutí termínu na 24. 12. (doručení na Vánoce, to mi už bylo jasné, že se nejspíš nestane 🙂 )
- 22. 12. přišel další email, tentokrát posunutí na 8. 1. 2021
- 29. 12. mi posunuli dostupnost na na 12. 1.
- 31. 12. byl termín změněn na 15. 1.
- 7. 1. došlo k dalšímu odložení, tentokrát na 22. 1.
- 11. 1. byla objednávka Alzou upravena – byl přidaný EU adaptér.
- Ze skupin na Facebooku vím, že lidem, kterým byl HomePod Alzou již doručen byli nespokojení s tím, že dostali reproduktor s americkou koncovkou a nemohli ho tak používat. Po mnoha stížnostech byly zákazníkům dodány převodníky koncovek US-EU. Od té doby je Alza přidávala do objednávek automaticky.
- Někdy v této době také došlo ke zdražení produktu. Sice jste dostali adaptér za 150 Kč zdarma, ale cena HomePodu byla navýšena z 3499 na 3699 Kč. Na této ceně zůstává na eshopu i dnes.
- 12.1. byl termín posunut na 27. 1.
- O 8 hodin později se to protáhlo dokonce na 29. 1.
- 14. 1. mi Alza posílá informace o změně statusu – produkt byl již zajištěn a byl připravován k expedici
- 15. 1. došel e-mail o doručení firmou Liftago nejpozději k datu 18. 1.
- 18. 1. přichází e-mail, že nestíhají ale dělají maximum pro doručení
- O 2 hodiny později přichází další zpráva, že to dnes vážne nestihnou a zkusí to jindy
- 19. 1., tedy dnes byl HomePod konečně doručen. Hurá!
O téměř 2 měsíce a 20 e-mailů později nakonec HomePod dorazil k nám domů. Naštěstí v pořádku a nepoškozený. Určitě nemám za zlé Alze, že to trvalo tak dlouhou dobu. Nejspíš dělali co mohli. HomePody byly vyprodané po celém světě. Dokonce i Apple.de v některý čas ukazoval dostupnost 2-3 týdny. Spíš jen ukazuji absurditu procesu a neustálé posouvání data doručení.
Co mě ale trochu znepokojilo byl systém vyřízování objednávek. Alza všude tvrdila, že jede podle pořadníku. Přitom díky ostatním majitelům HomePodů vím, že Alza vyřizovala přednostně objednávky zákazníků, kteří objednali výrazně později než já. Objednali třeba na začátku ledna a svůj HomePod dostali za týden. Narozdíl ode mě neměli objednávku zaplacenou dopředu. Bere Alza již zaplacené objednávky jako jisté a proto se jim tolik nevěnuje a přesunuje je v pořadníku dozadu? Těžko říct. Je to jen vyslovená hypotéza.
Tak jako tak, HomePod mi už spokojeně běží v domácnosti a určitě si o něm počtete víc v dalších článcích. 🙂 Naštěstí byla součástí i slíbená redukce. Dokonce ne jedna, ale rovnou dvě. Jinak po aktualizaci na HomePodOS 14.3 běží reproduktor i na 18W adaptéru, který Apple dodával k iPhonům 11 Pro nebo se dal koupit zvlášť.
Každopádně aktuálně třeba Alza ukazuje doručení bílého HomePodu mini na konec ledna, což nic nemusí znamenat. Černé má na cestě a prý je bude mít už zítra. Dnes je měla dokonce chvíli skladem. Černých tedy objednali na 100 % výrazně více. To taky mohlo hrát svoji roli.
Sledujte Granátový jablko na Facebooku, Twitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.