Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Komplikované modelové řady v Apple

David Hořínek 1

iPad Air 4. generace (2020) udělal mnoha lidem radost. Splňuje přání všem, kteří chtěli levnější model Pro. Ale není to příliš? Není Air příliš podobný dražšímu bráchovi? Určitě je. Ale podle mě to nezůstane na dlouho.

Když se Steve Jobs vrátil do Apple v roce 1997, představil novou produktovou strategii. Snížil počet produktů zhruba o 70 %. Co zbylo? 4 základní kvadranty:

Steve Jobs a jeho produktová řada

2 počítače pro obyčejné uživatele – přenosný iBook a stolní iMac (mimochodem oba dva mám stále doma – díky kamarádovi Eida.cz). Stejně tak 2 počítače pro profesionály s vyšším výkonem a extra výbavou – přenosný PowerBook a stolní Power Mac. Slovo Power (síla) tady bylo samozřejmě velmi důležité a je vám určitě jasné proč.

Zjednodušení produktové řady se Stevovi vyplatilo a zachránilo Apple před krachem. Nastoupila zlatá éra Apple, která trvá do dnes (a kvůli které si možná v Microsoftu trochu rvou vlasy).

Steve Balmer (tehdejší CEO Microsoftu) se směje právě představenému iPhonu a chválí platformu Windows Mobile (která dnes už neexistuje)

Dnes je ale situace jiná. Apple má díky Timu Cookovi skvěle zvládnutou logistiku a výrobu. Applu se daří a vydělává obrovské peníze (čtěte třeba toto shrnutí kvartálních výsledků). Apple má obrovskou základnu fanoušků a mnoho velmi schopných zaměstnanců po celém světě (asi 140 tisíc). Vybudoval přes 500 prodejen a po planetě Zemi najdete 1,5 miliardy aktuálně používaných Apple zařízení. To je pouze několik z mnoha důvodů, proč množství vyráběných počítačů a služeb je dneska na úplně jiné úrovni než v roce 1997.

Co se týče počítačů, dnes si stále vybíráte mezi uživatelskými Macbooky Air a výkonnějšími Macbook Pro. U stolních stanic to zase je starý známý iMac/iMac Pro a pro náročné uživatele stavitelný Mac Pro. Tam je tedy magický Jobsův kvadrant s mírnými odchylkami stále dodržován (Mac Mini počítám jako takový bonus). Ale u ostatní spotřebitelské elektroniky je výběr mnohem větší. Jen aktuálně prodávané iPhony čítají neskutečných 7 modelů – 4 nové iPhony 12 a 3 starší modely za levnější ceny. To by se v minulosti nemohlo u jablečné společnosti stát.

Apple se snaží mít v nabídce něco pro každého. Telefony od 12 do 40 tisíc. 2 modely sluchátek (AirPody, AirPody Pro) a celou řadu Beats. 3 verze chytrých hodinek (Apple Watch 6/SE/3). 2 verze Apple TV atd. A v neposlední řadě také samozřejmě 4 produktové řady iPadů.

Mnohem větší výběr ve velkém cenovém rozpětí znamená dvě věci. Počítač nebo telefon si může dovolit koupit širší masa nakupujících. Na druhou stranu se komplikuje výběr. Uživatelé se už nerozhodují pouze mezi levnějším a výkonnějším. Najednou musí brát v potaz mnohem více parametrů. iPhony se liší model od modelu displejem, bateriemi, foťáky, funkcemi atd. Cenově se navíc překrývají, protože vyšší kapacita paměti sahá cenově do vyšší řady. A pak si člověk může říct, že když už to přeci stojí podobně, tak si rovnou koupí dražší model. Ale zase by to přeci chtělo větší paměť na fotky… a už jsme v nekonečném kruhu.

Rozdíly někdy hledejme lupou – normální uživatel má problém se zorientovat

Letos uvedený iPad Air je speciální případ. Má tělo iPadu Pro. Podporuje stejné příslušenství – Magic Keyboard, Apple Pencil 2. Výkonově je na tom velmi podobně. Má taky USB-C místo Lightning konektoru. Rozdílů je v konečné fázi velmi málo. Prakticky se od sebe liší jen absencí FaceID a 120Hz displeje.

Článek k představení nového iPadu Air čtěte zde.

A zrovna tyto dva důvody nebudou u mnoha lidí hrát jakoukoliv roli. 120Hz displej ocení grafici a pokročilí uživatelé. FaceID je zase nahrazeno spolehlivým TouchID v zapínacím tlačítku. 6 tisíc je ale velká cenová úspora. Nezdá se vám to zvláštní? Proč by Apple kanibalizoval takovým způsobem svůj dražší model, na kterém má vyšší marže? Podle mého názoru se v blízké budoucnosti stanou dvě věci.

  1. iPad Pro se dočká updatu. A možná to bude dřív, než píšu v Nákupním průvodci. Apple ví, že se další verzí opět výrazně odliší od levnějšího modelu Air – výrazně vyšší výkon, možná mini-LCD displej, nové funkce atd.
  2. iPad Pro bude zdražen. V rámci přidání nových funkcí může Apple profesionální model ještě více distancovat od nového zlatého středu a navýšit cenu.

Tak jako tak, změny u iPadu Pro nás čekají brzy. Tato situace nemůže dlouho zůstat. A pak budeme mít samozřejmě zase něco složitější rozhodování. 🙂


Sledujte Granátový jablko na FacebookuTwitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..