I přes můj počáteční pesimismus si mě nakonec „nová sociální síť“ získala. A dokonce se mi i líbí.
Proč Clubhouse existuje, co umí a není zbytečné tu mít další virtuální setkávací místo?
Clubhouse je v posledních dnech naprosto všude a nepochybně jste zaslechli alespoň název téhle aplikace. Mluví se o ní na všech místech a kdo v ní není, tak se chce dostat dovnitř.
A proč tam každý chce? Protože se nemůže registrovat jen tak, ale musí dostat pozvánku od někoho uvnitř. Vývojáři tak krásně zabili dvě mouchy jednou ranou. Nepřetíží servery náporem uživatelů a taky to celé působí jako VIP klub. Dokonce jsem viděl už takové nesmysly, kdy se někdo snaží prodávat jednu pozvánku do Clubhouse za 150 Kč. 😀
No dobrá – takže když se dovnitř dostanete, co Clubhouse vlastně umí? Zjednodušeně řešeno je to jako náš legendární Xchat v audioformě. Můžete zakládat různé místnosti na různá témata a přes mikrofon si v reálném čase povídat s ostatními účastníky. Je pro něco takového prostor? Po vyzkoušení si myslím, že ano.
Aktuální rozdělení hlavních „sociálních sítí“ je zhruba takové:
- Facebook – jsou tam všichni… protože tam jsou všichni. Zároveň ale spoustu lidí právě tohle štve. Facebook se za ty roky hodně změnil. Jde samozřejmě komerční cestou – u stránek je stále těžší dostat příspěvky ke svým sledujícím a cílovce bez reklamy. Nemluvě o maximálním těžení uživatelských dat a protlačováním algorytmů i s využitím fake news, dezinformací apod. Kdybych na Fb nemusel mít stránku Granátovýho jablka, tak už tam nejsem.
- Instagram – tahle malá aplikace za 10 let neskutečně vyrostla – a také se hodně změnila. Když to přeženu, tak dřív tam všichni fotili kočky, krajinky a „umělecké“ západy slunce. Dnes je to o „influencingu“, sponzoringu, předvádění a hraní si na něco, co člověk není. Navíc Instagram v roce 2012 koupil Facebook jako další zdroj těžení dat. „Instáč“ mě dřív bavil, ale zhruba před rokem jsem osobní profil smazal a nechal už jen profil Granátovýho jablka. A najednou se mi uvolnilo spoustu času každý den. Jak člověka přestane bavit honit lajky, tak to nějak celé přestane dávat smysl.
- Twitter – moje nejoblíbenější síť. Mohu sledovat kohokoliv a krátký formát umožňuje strávit informace od mnoha zdrojů rychle za sebou. Nezabere to hodiny denně a Twitter používají narozdíl od Facebooku primárně zajímaví jednotlivci, techničtěji zaměření. Taky se tady mnohem snáz člověk vyhne nenávisti, hejtu a podobným věcím, kterých je Facebook plný. Na Twitteru mám účet Granátovýho jablka a rád tam sdílím rychlé informace a novinky.
- SnapChat/TikTok atd – tady se situace rychle mění, ostatně by tu před nějakou dobou mohl být taky Vine (nebo MySpace ;-), těžko se to tedy předpovídá. Tyhle sociální sítě mají často rychlý růst ale podobně rychle můžou taky zmizet. Ani jednu z nich nepoužívám.
Clubhouse proti všem
A jak teda do toho zapadá Clubhouse? Nejprve jsem si říkal, že přeci nebudu používat zase něco navíc. Pak jsem ale Clubhouse vyzkoušel, založil si tam profil (najdete mě pod mým jménem David Hořínek, @davidhorinek) a našel spoustu pozitivních věcí:
- každý účet je ověřený a vázaný na telefonní číslo, takže člověk vystupuje pod svým reálným jménem – odpadají falešné účty, hate, šikana anonymů apod.
- Clubhouse je (alespoň zatím) zdarma a bez reklam
- můžete sledovat souseda od vedle Frantu nebo celebritu a s trochou štěstí si s tím člověk popovídat a zeptat se ho na co chcete
- můžete si založit místnost a povídat si naprosto o čem chcete, nejsou žádné hranice (Clubhouse je od 18 let)
- dočasné nahrávání audia z místností znamená, že nevhodné chování může být trestáno a dané číslo se už na síť při hrubém porušení pravidel nepodívá – ale nebojte, vývojáři tvrdí, že v případě nezaznamenání žádného reportu audio hned po zavření místnosti mažou
- můžete si připlést do náhodných místností (česky pojmenované „roomky“) a narazit na zajímavé lidi
- všechny diskuze, které jsem slyšel, byly na úrovni, přínosné a slušné
Podle mě je ale největší výhoda ta, že Clubhouse nemarní váš čas!
Neexistuje totiž žádná nekonečná zeď plněná reklamou a cizími příspěvky. Žádná timeline ani nic podobného. Uvidíte jen místnosti okolo témat, které vás zajímají, nebo naplánované místnosti od lidí, které sledujete. Nic víc, nic míň. Naplánovanou místnost si můžete přidat do notifikace nebo do kalendáře a připojit se až (a pokud vůbec) se vám to bude hodit. Nebo zjistíte, že váš známý je v nějaké zajímavé místnosti ohledně letů do vesmíru, připojíte se tam a buď zůstanete 5 minut nebo 2 hodiny. A klidně se můžete k danému tématu přihlásit a něco k němu přidat.
Jak funguje Clubhouse prakticky
Clubhouse si můžete stáhnout z AppStore. Pro Android zatím není k dispozici (podobně jako Instagram první dva roky).
Následně vám někdo může poslat pozvánku na vaše telefonní číslo, nebo se zaregistrujete do aplikace a budete čekat, jestli vás někdo pustí dovnitř. Pokud na Clubhouse už je někdo z vašich kontaktů, pak vás může po registraci vpustit dovnitř, aniž by si vyčerpal svoji pozvánku (každý má po první registraci dvě a aktivitou mu přibývají).
Pak si už jen zvolíte témata, která vás zajímají nebo začnete sledovat přímo konkrétní osoby.
Pokud najdete zajímavou veřejnou místnost, můžete se do ní připojit jako posluchač bez mikrofonu. Můžete poslouchat speakery, ukončit aplikaci a užívat si audio podobně jako podcast. Klidně můžete kdykoliv odejít nebo zvednout ruku a přihlásit se o slovo. Pokud ho dostanete, pak vás moderátor přizve na stage (jeviště), kde můžete mluvit s ostatními. Klidně si v mezičase proklikejte zajímavé lidi a začněte je sledovat.
Až vás to přestane bavit, můžete si klidně zkusit založit vlastní místnost. Viděl jsem jich už opravdu hodně. Od debat učitelů, přes hodinu tiché práce, „Nikdy jsem“ místnost, hospodu u piva, odborné diskuze nebo peprné intimní místnosti (Clubhouse je 18+).
No nejlépe mrkněte sami. Stáhněte si Clubhouse a dejte vědět. A klidně mě začněte sledovat pod jménem David Hořínek, nebo uživatelským jménem @davidhorinek. Můžeme se potkat u virtuálního piva a pokecat o Applu nebo čemkoliv jiném. 🙂
Sledujte Granátový jablko na Facebooku, Twitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.