Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

Apple chce chránit vaše soukromí a Facebooku se to nelíbí

David Hořínek 2

Tak tu máme další kauzu. Apple dlouhodobě zbrojí proti zneužívání dat svých uživatelů. iMessage a Facetime jsou šifrované, Apple Pay využívá náhodné identifikátory plateb, Siri neukládá vaše informace. Teď Apple na AppStore ukazuje informace o využívání dat aplikacemi a příští rok přijde možnost zamezení vašeho sledování po internetu pro účely cílených reklam.

A kdo by to čekal… Facebooku se to nelíbí!

Aktualizace článku 17.12.2020: Odpověď Applu a druhá reklama Facebooku

Lidi co mě znají ví, že nemám rád Google. Je to společnost, která narozdíl od Apple nežije ze zisků vlastních produktů. Prodává vaše data výměnou za využívání jejich služeb zdarma.

Používáním YouTube, vyhledávače, Google dokumentů, Google disku a dalších služeb generujete informace o tom, kdo jste a co děláte. Tato data pak můžou být využita při cílení reklam kýmkoliv, kdo si zaplatí reklamu v Google Ads. Za mě je to pořád OK. Google nabízí bezpochyby kvalitní služby a zkrátka za to musíte zaplatit ztrátou trochy soukromí.

Facebook je ale ještě horší. Kdybych tuhle platformu nepotřeboval kvůli dosahu blogu, tak bych nejraději využíval pouze Messenger a na zbytek se vykašlal. Doba kdy Facebook byl zábava, když jsme hráli Farmville a sdíleli bezvýznamné statusy o tom co měl kdo k obědu jsou už pryč. Facebook je nyní molochem, který je schopný ovlivňovat celosvětovou politiku a který o vás sbírá každou špetku informací, kterou může.

Možná jste někteří viděli můj status na Twitteru, kde jsem ukazoval využívaná data Facebook aplikací na iPhonu a iPadu:

A tohle je první kámen úrazu. Facebooku se nelíbí, že musí ukazovat u svých aplikací, které informace o vás sbírá a které s vámi spojuje. Není jich málo. Jen se podívejte na ten extrémně dlouhý seznam.

Brzy pro tyhle „informačně-těžící“ weby a služby nastanou ještě horší časy. V honu za ochranou soukromí svých uživatelů Apple příští rok zavede dotazování na souhlas se sledováním. O tom jsem psal už ve článku o iOS 14. Uživatel tedy bude muset úmyslně povolit konkrétní aplikaci, aby ho mohla sledovat a propojit jeho konkrétní informace s informacemi co o něm může mít z jiných zdrojů.

Žádost o sledování uživatele u iPhone aplikaci

Asi je vám jasné, že většina uživatelů v tomto případě klikne na žádost o zrušení sledování. Bude to hodně psychologické. Mnoho uživatelů ignoruje fakt, že například Facebook je sleduje na každém kroku. A nebo to vůbec neví. Jakmile se zobrazí konkrétní upozornění, že aplikace je chce sledovat, pak mnoho lidí klikne na jasné NE.

Ochrana soukromí aplikace Instagram, patřící pod Facebook

Štítky ochrany soukromí a schvalování povolení ke sledování uživatele bude u každé aplikace povinné. Pokud tyto funkce aplikace nebude v sobě mít, pak nebude vpuštěna do AppStore. A tady se samozřejmě ozval Facebook.

Facebook dnes na svém blogu zveřejnil článek, ve kterém si na tyto věci stěžuje. Pokud vypíchnu zkráceně co jim vadí:

  • Transparentnost sledování v aplikaci je údajně motivována ziskem a nikoliv soukromím – nemožnost zacílit reklamy u malých inzerentů/firem způsobí, že se budou muset údajně obrátit k jiným metodám, jako je třeba předplatné v rámci aplikace, což znamená vyšší tržby pro Apple
  • Apple ublíží malým vydavatelům a firmám, kteří již trpí během pandemie – studio Facebooku údajně ukazují, že nemožnost cíleně zaměřovat reklamy může znamenat až 60 % snížení tržeb firem
  • Apple nehraje dle vlastních pravidel – reklamní platforma Applu se údajně vymyká těmto pravidlům zavedených v iOS 14
  • Facebook nesouhlasí s tímto přístupem ale musí se podřídit – jinak by jejich aplikace nebyly vpuštěny do AppStore

Pokud si přečtete celý článek (v angličtině) pak zjistíte, že Facebook jde hodně na sílu a city. Mluví o chudácích nešťastných tvůrcích nebo malých firmách, kteří neví, co teď budou dělat. Hlavní mise Facebooku je prý pomáhat ostatním firmám. Jasně…

Facebook si argumentačně bere do úst malé firmy trpící COVIDem v jeho vlastním boji proti tomu, aby Apple jeho molochu nevzal největší zdroj informací o uživatelích. Pokud ty informace mít nebude, pak je samozřejmě nebude moci prodávat.

Facebook si dále založil stránku „Stavíme se za malé firmy! Malé firmy si zaslouží být vyslyšeny!“ a také podpořil Epic v jejich záškodnickém boji o Fortnite v AppStore. Kauze Apple vs Epic jsem se věnoval v tomto a následně v tomto článku.

Facebook si dokonce zaplatil reklamu v New York Times, Wall Street Journal and Washington Post, kde brečí veřejně:

Reklama Facebooku argumentující 10 miliony firem, které využívají jeho reklam

Stihli jste si všimnou jedné věci? Google ohledně sledování uživatelů mlčí. Nejspíš vyčkává a nechce mít první máslo na hlavě. 🙂

Aktualizace:

Apple pro Macrumors odpověděl na stížnosti Facebooku. Volný překlad zní zhruba takto:

Věříme, že tohle je jednoduše záležitost postavit se za naše uživatele. Ti by měli vědět jestli jsou jejich data shromažďována a sdílena napříč aplikacemi a webovými stránkami – a mají mít možnost vybrat, zda to dovolí nebo ne. App Tracking Transparency v iOS 14 nevyžaduje po Facebooku aby změnil jeho přístup ke sledování uživatelů a cílení reklam, jednoduše dává uživateli možnost si vybrat.

Apple zároveň zdůraznil, že popisek u okna výběru sledováni si každá aplikace může upravit a zdůraznit, proč by sledování měl uživatel zapnout.

Facebook mezitím zveřejnil další reklamu, kde osočuje Apple z toho, že internet zdarma díky tomu už nebude zdarma. 😀

Reklama Facebooku – Apple vs internet zdarma

Co si o tom všem myslím já?

Důležité je, že uživatel si může zvolit, zda chce sledování zapnout nebo vypnout. Jedná se tedy o opt-in možnost. Člověk si musí zapnout, aby nebyl sledován. Ale může to nechat také zapnuté, i když se vsadím, že naprostá většina tak neudělá.

Facebooku tady samozřejmě jde o jeho vlastní krk. Nemožnost cílet reklamu může skutečně znamenat omezení pro malé firmy. Ale všechny se budou muset přizpůsobit. Všichni budou mít stejné hřiště. Pokud máte business model založený čistě na cílené reklamě, pak to možná není správně zvolený model.

Pokud si jakákoliv firma nedokáže obhájit sledování mého soukromí, proč bych měl jejich služby využívat? Musí mi zkrátka nabídnout něco na oplátku. Já ztratím část mého soukromí, co dostanu zpět?

YouTube mi za pár reklam nabízí hodiny kvalitního obsahu. Díky vyhledávači můžu objevovat ztracený obsah z celého internetu.

Co mi nabízí Facebook? Alespoň pro mě nic, co by mi za to stálo. Obrázky roztomilých kočiček a nejnovější memy si můžu najít i jinde.

A co si o tom myslíte vy?


Sledujte Granátový jablko na FacebookuTwitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..