Jsem gamer. Vždycky jsem byl. Nelineární zábava mě už od dětství bavila víc, než třeba televize a filmy. Na druhou stranu asi všichni víme, že Apple uživatel má zkrátka těžký život. Ukončení podpory vývoje virtuální reality pro Mac od významného vývojáře Valve, je jen taková další tečka.
Apple před několika lety představil Metal (nízkoúrovňové, hardwarově akcelerované grafické API – představte si to zkrátka jako alternativu k DirectX nebo Vulkanu). Tím ale bohužel u Apple podpora herní komunity končí. Ono to není tak, že by Metal nenabízel slušné možnosti a výkon pro vývojáře her. Máme tu ale mnohem více problémů pro úspěšný vývoj her ve větším měřítku.
Ne že by se na Macu nedalo hrát vůbec nic. Blizzard historicky podporoval svoje tituly na Macu dobře. A když se podívám na svoji knihovnu na Steamu (kde je aktuálně 279 her), tak Mac podporovala alespoň čtvrtina titulů. Kvůli zaříznutí podpory 32 bitových aplikací jich ale nakonec zůstalo jen 36. A to je už hodně málo.
Nízký podíl na trhu
Sice Macy vidíme všude kolem, ale jejich celosvětový podíl je pořád pod 10 %. Vývojáři tak nemají příliš mnoho důvodů portovat nebo vyvíjet svoje hry na jablečnou platformu. Kdyby alespoň těch aktuálních cca 8,5 % zařízení na světě bylo dostatečně silných pro rozjetí mainstreamových her, tak by to špatné nebylo… Jak ale ukázal poslední průzkum na Steamu, více než 95 % uživatelů běží na Windows nebo Linuxu a proto Valve ukončili podporu vývoje virtuální reality pro Mac.
Slabé grafické karty
Bohužel velká většina používaných a prodávaných zařízení jsou stroje s integrovanou grafickou kartou, takže nemají příliš výkonu na rozdávání. Macbook Air je počítač na kancelářskou práci. Macbook Pro má dedikované grafiky až ve velké 16 palcové verzi. Lepší grafické karty jsou až v nejdražších konfiguracích iMacu. A ty „nejlepší“ možnosti začínají až u iMacu Pro začínajícího na 140 000 Kč a Macu Pro za 200 000 Kč a výš.
Ukončení podpory 32 bitových aplikací a her
MacOS Catalina podporuje už pouze 64 bitové aplikace. Ztrátu 32 bitových aplikací jsme „oplakali“ už na iOS 11. Není tu prostor vysvětlovat, co přesně znamená 32/64 bit aplikace. Stačí vědět, že načtení 32 bitové aplikace znamená vždy načtení 32 bitové vrstvy v 64 bitovém systému, což znamená ztrátu výkonu a také vyšší spotřebu energie.
Podpora pouze 64 bitových aplikací je do budoucna určitě lepší řešení. Na druhou stranu to v krátkém horizontu znamená, že už tak malý seznam her pro Mac byl na Catalině ještě o hodně snížen.
Absence opravdu herního Macu
Mac Pro je skvělá mašina. Hodně drahý, ale stále luxusně vyrobený stroj se spoustou praktických vychytávek i promyšleným designem. Pracovní stanice, kterou si pořídí milovníci Maců pro profesionální práci na videu nebo fotkách. Podpora až 1,5 TB operační paměti RAM mluví za vše.
Přesto tento velmi drahý stroj není ten, na kterém by se daly hrát hry. Grafické karty jsou spíše pracovního zaměření, nikoliv herního. Navíc základní Radeon Pro 580X je na úrovni Radeonu 580, který se prodává za 4 – 5 000 Kč a jeho výkon patří spíš k nižší střední třídě. To není asi zrovna odpovídající grafická karta, kterou byste čekali u stroje za 165 tisíc korun.
Nejspíš není moc reálné, že bychom dostali „Mac Pro“ zaměřený na hry – s vyšším grafickým výkonem a méně „profesionální“ cenou. Taková představa je pěkná, ale zatím nám asi bude muset stačit hackintosh.
Nepodporování výkonnějších komponent
Tady asi není způsob, jak to říct jinak. Proto jen krátce. AMD je dnes v procesorech na mnohem vyšší úrovni než Intel. Apple ale volí pouze Intel procesory už od dob přechodu z PowerPC procesorů. Oproti tomu nVidia je na tom dnes zkrátka lépe než AMD. Přesto Apple tvrdohlavě odmítá ve větším používat grafické karty od nVidie.
Ale Applu se aktuálně do velké změny asi nechce protože…
Všechno by to mohl zachránit vysněný Mac na ARMu
O Macboocích, které místo Intel čipů používají ARM se napsalo už hodně. Dle určitých domněnek bychom se měli dočkat prvního notebooku již příští rok. ARM vypadá slibně. Oproti Intelu totiž nabízí nesrovnatelně větší účinnost – nižší spotřebu a tím pádem vyšší výdrž na baterii. Navíc SIC (systémy na čipu) od Apple v iPhonech a iPadech každý rok poskočí o desítky procent výkonu. A to se bavíme o tenkých telefonech a tabletech s relativně malou baterií a bez aktivního chlazení.
Dokážete si představit, co by zvládl ARM čip v těle velkého notebooku s velkou baterií a s aktivním vzduchovým chlazením? To by mohla být vážně paráda. Ale není všechno zlato co se třpytí. O tom si ale povíme zase někdy jindy.