Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

CEO Apple, Facebooku, Googlu a Amazonu na antimonopolním slyšení proti vlivu mocných digitálních společností

David Hořínek 1

V poslední době se hodně mluví o regulaci velkých, digitálních a technologických společností. Z toho důvodu, že můžou potenciálně zneužívat svého postavení a monopolistických sil.

Co se týče konkrétně Apple tak společnosti Tile nebo Spotify v poslední době vznesly několik stížností o tom, že Apple nevpouští do svého ekosystému další firmy. Z toho důvodu Apple v iOS 14 otevřel Find My aplikaci i pro vývojáře 3. stran a bude možné zvolit jinou defaultní aplikaci pro prohlížeč a e-mail – hudba bude určitě brzy následovat. HomePod se naučil také ovládat Spotify.

Jsou také slyšet hlasy, že provize Apple v AppStore (30 % z nákupu nebo 15 % z předplatného po jednom roce) je příliš velká a že Apple může kdykoliv měnit pravidla pro vývojáře a pravidla neprosazuje pro všechny vývojáře stejně.

Dnes je vedené slyšení v USA u podvýboru pro antimonopolní, obchodní a správní právo. Vypovídají tam velké osobnosti. CEO Facebooku Mark Zuckerberg, CEO Amazonu Jeff Bezos, CEO Googlu Sundar Pichai a CEO Apple Tim Cook. Čemu se celé téma věnuje? Vlivu nadnárodních technologických společností.

Celé slyšení u výboru

Pokud se díváte na tento článek dostatečně brzy, živý přenos najdete na následujícím videu. Pokud ne, měl by být k dispozici následně záznam:

Slyšení CEO Apple, Facebooku, Amazonu a Googlu u výboru pro antimonopolní právo

Zatím proběhly velmi zajímavé dotazy – například zda je Google zavázán pomáhat bezpečnostním složkám v USA i když se velmi orientuje v Číně. Dotaz na Cooka byl v tom, zda může Apple kdykoliv změnit pravidla v AppStore a zda se chová ke všem vývojářům stejně. Otázka na Zuckerberga byla v tom, co dělá Facabook s falešnými účty z Ruska, které se snaží ovlivňovat politiku v USA.

Úvodní proslovy

Každý ze svědků má právo na úvodní řeč. Pokud máte zájem, zde najdete každou z nich:

Mark Zuckerberg při antimonopolním slyšení

Mně zajímá logicky nejvíce názor Tima Cooka a proto jsem se rozhodl jeho úvodní řeč přeložit pro ty, kteří nemluví složitější angličtinou. Pokud během slyšení padnou zajímavé otázka a odpovědi, budu se jim věnovat v dalších článcích.

Překlad proslovu Tima Cooka

Předtím, než začnu, chci uznat život a odkaz Johna Lewise. Přidávám se k vám k oplakávání hrdiny a někoho, koho jsem osobně znal. Hostit kongresmana Lewise v Apple byla jedna z největších ctí mého života a jeho příklad mě stále inspiruje a vede. Každý Američan mu hodně dluží a já mám to štěstí pozdravit se státu a země, které velice prospívaly z jeho vedení.

Kongresman John Lewis zemřel 17. července 2020. Byl člen sněmovny reprezentantů v USA a bojovníkem za lidská práva. Apple jeho přínos nedávno uznal i na homepage svého webu Apple.com

Moje jméno je Tim Cook. Jsem CEO Apple od roku 2011 a pyšný zaměstnanec od roku 1998.

Apple je unikátní americká společnost, jejíž úspěch je možný pouze v této zemi. Motivovaná úkolem dát světu věci, které obohatí lidské životy a která hluboce věří, že způsob, jakým to děláme, je dělat to nejlepší a ne toho dělat co nejvíce. Apple vyvinul mnoho revolučních produktů, mimo jiné iPhone.

Z části to děláme tak, že sobě a zákazníkům uděláme slib – slib, že budete tvořit věci, na které budeme pyšní. Zakladatel Apple Steve Jobs to říkal trochu jinak: děláme pouze věci, které bychom sami doporučili našim přátelům a rodinám.

Od roku 2007 je iPhone právě takový produkt. iPhone změnil mobilní telefony díky bezproblémovému propojení hardwaru a softwaru, díky snadnému uživatelskému ovládání, jeho jednoduchosti v designu a velmi kvalitním ekosystémem.

Pro naše zákazníky je toto důležitý aspekt, kvůli kterému si vybírají Apple – a důvod, proč se vrací. Neustále se zaměřujeme na naše uživatele a jejich zkušenost, a proč vidíme 99% hodnocení spokojenosti v průzkumech. Toto je nejen důležitá vlastnost pro růst produktu během času, ale také naše nejlepší měření toho, že jsme stále na správné cestě.

Přestože věříme tomu, že iPhone nabízí nejlepší uživatelskou zkušenost, tak víme, že to rozhodně není jediná možnost pro zákazníka.

Trh s chytrými telefony je velice konkurenční a společnosti jako Samsung, LG, Huawei a Google si vybudovaly velmi úspěšný business s nabídkou různých přístupů.

Apple nemá dominantní podíl na trhu na žádném trhu, kde působí. Toto neplatí pouze pro iPhone, ale také pro jakoukoliv kategorii produktů.

Co nás motivuje je neustálé vylepšování uživatelské zkušenosti a konstantně se zaměřujeme (a investujeme) do nových průlomů, inovativních funkcí a prohlubování principů, které nás odlišují.

Soukromí a bezpečnost jsou klíčové ukázky našeho drivu. To je pravdivé pro iPhone a pro každé zařízení, které děláme. Budujeme produkty, které od základu pomáhají uživatelům chránit jejich základní práva na soukromí jejich osobních dat. Tento princip je zásadní a dotýká se všeho, co děláme.

Vytvořili jsme AppStore v roce 2008 jako funkci iPhonu. Začal s něco přes 500 aplikacemi a byl to náš ambiciózní pokus dramaticky rozšířit funkci a přizpůsobitelnost každého zařízení. Chtěli jsme vytvořit bezpečné a důvěryhodné místo pro uživatele, kde můžou objevovat aplikace a místo pro nabídnutí bezpečného a podporujícího způsobu podpory vývojářů na vývoj, testování a distribuci aplikací pro všechny uživatele na světě.

Výběr a hlídání obsahu byla vždy jedna ze zásadních funkcí AppStore a zdroj hodnoty pro naše uživatele. Měli jsme kvalitní obchodní dům jako model: místo kde zákazníci můžou najít širokou nabídku ale můžou si být jistí, že ten výběr je vysoce kvalitní, spolehlivý a aktuální.

Ale snažíme se pro sebe držet ještě vyšší standard. V naší snaze vylepšení uživatelské zkušenosti jsme chtěli poskytnout místo pro malé i velké tvůrce aby mohli přinést svoje nápady k životu, ale aby mohli i dosáhnout k milionům uživatelů a v procesu si vybudovat úspěšný business.

Když byl AppStore vytvořil, předcházející distribuční metody nefungovaly velice dobře. Kamenné obchody měly omezený dosah a účtovaly si vysoké poplatky. Fyzická média jako CD musely být posílány a dají se těžko aktualizovat.

Již od počátku byl AppStore revoluční alternativa.

Vývojáři v AppStore si nastavují svoje vlastní ceny a nikdy neplatí za vystavení v obchodu.

Apple stále vylepšuje a poskytuje každému vývojáři technologicky vyspělé nástroje jako kompilátory, programovací jazyky, operační systémy, frameworky a více než 150 000 API. Ty jsou nejen mocné nástroje ale také tak jednoduché k použití, že i studenti základních škol můžou a tvoří aplikace.

Pravidla AppStoru zajišťují vysoce kvalitní, spolehlivý a bezpečný uživatelský zážitek. Jsou transparentní a aplikované stejně na všechny vývojáře všech velikostí a ve všech kategoriích. Nejsou ale tesané do kamene. Naopak se měnily, jak se měnil svět a pracujeme s vývojáři, abychom je aplikovali spravedlivě.

Pro naprostou většinu aplikací na AppStoru, vývojáři si nechávají 100 % peněz, které vydělají. Aplikace spadající do komise jsou pouze ty, kde vývojář získá zákazníka na Apple zařízení a kde funkce a služby by byly používány na Apple zařízení.

Provize Apple je srovnatelná nebo nižší, než komise většiny našich konkurentů. A jsou mnohem nižší, než 50 – 70 %, které musely vývojáři platit před vznikem AppStore.

Během více než dekády, od té doby, co AppStore vznikl, jsme nikdy nezvedli provizi nebo nepřidali jediný poplatek. Dokonce jsme snížili cenu za předplatná a vyčlenili z provize další kategorie aplikací. AppStore se vyvíjí v čase a každá změna, kterou jsme udělali, byla ve směru zlepšení uživatelské zkušenosti pro naše uživatele a zlepšení obchodních příležitostí pro vývojáře.

Dnes tu jsem, protože kontrola je rozumná a vhodná. Přicházíme k tomuto procesu s respektem a pokorou. Ale neděláme ústupky k faktům.

Po začátku s 500 aplikacemi, dnes AppStore nabízí více než 1,7 milionu – a pouze 60 z nich je software od Apple. Zcela jasné je, že pokud je Apple ochráncem vstupu, tak co jsme udělali pouze tento vstup více rozevřelo. My chceme každou aplikaci na AppStore a nikoliv jí bránit ve vstupu.

Více než 1,9 milionu pracovních míst v Americe ve všech 50 státech se dají přičíst ekosystému AppStoru – od společností z Fortune 500, které začaly na iPhonu, až k malým a nezávislým vývojářům a studentům, kteří se snaží vyvinout další velkou věc.

Studie zahájená na popud Apple od ekonomů z Analysis Group zjistila, že pouze v roce 2019, ekosystém App Storu přinesl přes půl trilionu dolarů v komerci celosvětově a 138 bilionů jen ve Spojených státech. Toto není nic menšího, než ekonomický zázrak v tak malém časovém intervalu.

Pokračujeme ve velkých investicích do zlepšování AppStore, abychom mohli vývojářům dát přístup k nejnovějším technologiím. Neúnavně propagujeme výuku kódování na všech úrovních, od základních škol po vysoké školy. Tyto aktivity neděláme pouze ze zřejmých finančních zájmů, ale protože si uvědujeme dlouhodobou sázku v oblasti zdraví, dynamiky a vitality celého systému.

S pýchou uznáváme, že s tím co jsme vybudovali, přichází zodpovědnost za obsah. Naši uživatelé očekávají, a zaslouží si, nejvyšší standard v soukromí, zabezpečení a kvalitě v čemkoliv co objeví na AppStore.

Sdílím s výborem názor, že konkurence je skvělá přednost, která propaguje inovace a dělá místo pro další skvělé nápady a dává zákazníkům více na výběr.

Tyto věci nás definovaly od doby, kdy byl Apple založen. První Mac přinesl příležitost a možnosti do domovů. iPod vytvořil nové možnosti pro hudebníky a umělce pro sdílení jejich výtvorů a být za ně spravedlivě placeni.

Na tuto historii jsme více než hrdí. Inspiruje nás, abychom neúnavně pracovali a ujistili se, že zítřek bude ještě lepší, než dnešek.

Můj osobní názor

Tato situace rozhodně není černobílá. Apple rozhodně dělá spoustu věcí správně a umožnil mnoha vývojářům vstoupit na skvělou platformu a dokonce na ní i zbohatnout. Přestože Apple nemá monopolní postavení na žádném trhu, jeho vliv je rozhodně nezanedbatelný.

Je pravda, že k některým vývojářům Apple přistupuje trochu jinak. Nedávno Google updatoval Gmail aplikaci pro iPad a dočkali jsme se Split View po 5 (pěti!) letech. Netflix, AirBnb a další platformy mají o něco větší práva.

Nejvíc mi ale asi vadí, že vývojáři sice můžou získat platícího zákazníka mimo AppStore (například si můžete Spotify premium zaplatit na webu), ale nemůžou propagovat tuto možnost v rámci aplikace.

Uvidíme v následujících dnech, co z tohoto slyšení vyplyne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..