Stiskněte "Enter" pro přeskočení obsahu

4 největší souboje Applu v roce 2020

David Hořínek 0

V předchozím roce musel Apple vést bitvy na několika frontách. A nebyl to jen COVID a konkurence. Potýkat se musel s hrabivou mega firmou Epic, vyděšenou sociální sítí Facebook, nespokojenými vývojáři a s rozšiřujícími streamovacími službami.

Pojďte se podívat na 4 kontroverzní souboje, které začaly v roce 2020 a budou ještě dlouho pokračovat.

Pokud jste prošvihli předchozí díly shrnující série článku o roku 2020, můžete si je přečíst tady:

A nyní k aktuálnímu tématu.

Apple vs Epic Games: Souboj o Fortnite

Bitva Apple vs Epic Games Fortnite

#freefortnite – možná jste tohle heslo někde zaznamenali. A taky jste si třeba všimli toho, že veleúspěšná hra Fortnite už není na AppStore. Jak to celé vzniklo?

Vývojáři Epic (stojící také za herním obchodem Epic Games Store) zkusili něco o čem věděli, že to nemůže vyjít. Do hry Fortnite propašovali bez schválení Applu aktualizaci, která umožnila platbu za herní měnu mimo systém AppStore. Něco takového je samozřejmě proti smluvním podmínkám, se kterými Epic games souhlasili. Veškeré platby na AppStore musí procházet přes platební bránu Apple. Mimo jiné samozřejmě kvůli ochraně uživatelů, aby svoje kreditní karty nezadávali na pochybných obchodech a serverech.

Apple si toho samozřejmě všiml a Fortnite okamžitě stáhl z AppStore (to samé udělal Google na Play Storu). Epic věděl, že to Apple udělá. Protože o chvíli později byly podány předpřipravené žaloby na Google i Apple.

Celé je to poněkud složitější a můžete si o tom přečíst v mých článcích. Každopádně výsledek toho všeho je, že Fortnite stále není v AppStore, Epicu byl zrušen vývojářský účet, předběžné žaloby byly zamítnuty a Epic přichází o velké peníze, protože velká část hráčů Fortnite pocházela z Macu, iPhonu nebo iPadu. Epic také rozjel kampaň #freefornite a snaží se tvářit jako ublížené dítě, které nechápe, proč ho rodič pověsil do průvanu poté, co ho střelil do nohy.

Celé to není stále dořešené a uvidíme jak to dopadne.

O celé kauze čtěte více zde:

Apple vs Facebook: Souboj o soukromí uživatelů

Mark Zuckerberg na antimonopolním slyšení v kongresu

Apple se každou novou funkci snaží opřít o jeden důležitý pilíř – soukromí uživatele. Díky tomu máme zabezpečený čip T2 na Macu, Secure Enclave na iPhonu, iOS vás informuje o každém přístupu k foťáku, mikrofonu, poloze telefonu. A díky tomu je taky Siri o trochu hloupější než konkurence. 🙂 Ale to už odbíhám.

Na WWDC 2020 byla představena nová funkce v iOS 14 zaměřená na zvýšení bezpečnosti a povědomí uživatelů v AppStore. Tzv. privacy labels (tedy volně přeloženo značky soukromí) si kladou za cíl u každé aplikace uvést dle pravdy využívaná data. Tedy ta, která o vás sbírá a která propojuje s ostatními informacemi. Zkrátka co využívá pro to, aby vás aplikace, nebo společnost ji provozující, sledovala.

To se samozřejmě nelíbí velkým hříšníkům. Třeba Facebook o vás sbírá naprosto všechno. A jde to teď krásně vidět.

Využívaná soukromá data aplikací Instagram, patřící pod Facebook

Pokud si rozkliknete třeba data sbíraná aplikacemi Facebook nebo Messenger, pak byste potřebovali několik papírů A4 pro jejich vytisknutí. Přesvědčte se sami. Stačí si otevřít Facebook na AppStoru a sjet o kousek níž na část Ochrana soukromí v aplikaci. Snad to pár lidem otevře oči.

Tohle ale je menší věc, která Facebooku vadí. Mnohem horší spaní má vedení této společnosti kvůli tomu, že za chvíli Apple umožní svým uživatelům volbu. Aplikace se budou muset ptát, jestli můžou uživatele sledovat napříč internetem. A tato volba je dost zásadní. Pokud totiž uživatel zvolí, že sledován být nechce (a kdo by taky sledován být chtěl?) pak nejen Facebook přijde o možnost sbírat a propojovat data uživatelů.

Facebooku se to nelíbí tak moc, že začal zveřejňovat celostránkové reklamy v The New York Times (jak se dozvíte v článku linkovaném níže) a taky straší malé firmy, že kvůli Applu přijdou až o 60 % příjmů kvůli snížené možnosti cílení reklam.

Nezlobte se na mě, ale soukromí uživatele musí být vždy na prvním místě. A není nic špatného na tom, že Apple vám dá vybrat, jestli chcete být sledováni napříč internetem. Facebook každopádně stále zbrojí proti této funkci a jen tak to nenechá být.

Další čtení k tomuto tématu:

Apple vs nespokojení vývojáři: Bitva o provize

Appstore v iPadOS

Úvahy o férovosti provizí/poplatků Applu za platby v Appstore se vedou už dlouhou dobu. 30 % z celkové částky za aplikaci se mnoha lidem nebo vývojářům zdá hodně. Možná by to nebyl až takový problém, kdyby vývojáři mohli uživatele v rámci aplikace nasměrovat třeba na svoje stránky, kde by mohl nakoupit bez toho, aby vývojář musel tento poplatek Applu odvést. Žádnou takovou možnost ale aplikace využít nesmějí. Vývojáři si začali stěžovat, že 30 % je zkrátka moc.

Já se zdržím komentáře o výši tohoto poplatku. Faktem je, že AppStore na iPhonu a iPadu má výrazný tržní podíl. Není to rozhodně monopol, ale výrazný vliv má. Také je fakt, že 30 % není na celkovém technologickém trhu nějak nečekaný výjev. Nintendo, Sony, Microsoft, Valve atd. – ti všichni si ve svých obchodech účtují stejný poplatek.

Přesto hlas vývojářů po změně pravidel sílí. Navíc se samozřejmě ozval také Epic, který se v rámci první kauzy snaží tvářit jako dobrodinec a že bojuje za chudáky vývojáře. Ve skutečnosti Epicu jde o navýšení jeho už tak extrémních tržeb a otevření iOS. To vše proto aby se mohli dostat do ekosystému, s jehož rozvojem neměli nic společného. Aby tam mohli dostat svůj vlastní obchod a profitovat na něm.

Každopádně tohle všechno má svoji první vlaštovku. Apple oznámil program pro malé vývojáře (AppStore Small Business Program). Pokud příjem vývojáře je pod 1 milion dolarů ročně, pak odvádí zmenšenou komisi – pouhých 15 %.

Apple vs Streamovací služby: Souboj o přístup k neomezeným knihovnám her

Apple Arcade – přes 100 her za jeden měsíční poplatek

V posledních letech roste popularita streamovacích služeb. Platíte jeden měsíční poplatek a máte přístup k velké knihovně her. Stačí vám jen rychlý internet. Určitě jste už o nějaké takové službě slyšeli. nVidia GeForce Now, Microsoft Xbox GamePass. Pak jsou další alternativy s velkými knihovnami, které nevyužívají streaming, jako jsou třeba EA Play, Sony Playstation Now nebo Google Play Pass.

To zní všechno skvěle, že? Problém je v tom, že Apple žádné streamovací služby do AppStore nepouští. Apple argumentoval pravidly AppStore a že to není možné, protože by každá hra musela být schválena do AppStore zvlášt, stejně jako všechny ostatní. Mnoho lidí si myslí, že důvodem je spíše „konkurenční“ Apple Arcade a také to, že Apple nechce přicházet o provize za zakoupené hry. Lidé navíc argumentovali tím, že jiné streamovací služby na podobném principu v AppStore bez problémů jsou – třeba Netflix nebo HBO.

Apple nakonec streamovací služby povolil. Tedy tak napůl. Řekl, že ostatní společnosti buď musí každou hru zvlášť vložit do AppStore aby mohla být zkontrolována (což je samozřejmě nesmysl) a nebo můžou využít Safari mimo AppStore.

Vývojáři zareagovali a třeba nVidia GeForce Now už přes Safari jede. Tedy alespoň částečné vítězství pro majitele jablečných zařízení.


Sledujte Granátový jablko na FacebookuTwitteru a Instagramu pro další návody nebo novinky, které se na blogu neobjeví.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *